Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Bardzo dużo pracujemy, mamy przeładowaną ilość obowiązków, trudnych współpracowników albo nadmiernie wymagającego przełożonego. Brak docenienia za nasze wysiłki, coraz większy natłok kolejnych zleceń, czasami niesprawiedliwy osąd naszej osoby, to wszystko wpływa na obniżenie naszej odporności psychicznej. Pojawia się długotrwały stres, a stres, który nie mija, nie ma nic wspólnego z tym dobrym, motywującym stresem. Dobry stres jest krótkotrwały, gdy występuje szybka mobilizacja organizmu na stres, akcja i rozładowanie. W momencie, gdy wciąż jesteśmy w akcji i nie ma rozładowania, mówimy o przewlekłym stresie, który jest destruktywny. Walka z nim nie przynosi efektów. Jak zatem sobie pomóc, by nie zwariować?

Dobry a zły stres w pracy – czym się różni?

Dobry stres w pracy jest wówczas, gdy podejmujemy się wykonaniu zadania, programując nasz wysiłek na najwyższe obroty. Jednak po nim musi nastąpić odprężenie, zadowolenie z wykonanego zadania lub relaks.

Nie dając organizmowi wytchnienia, zaczynamy kolejne zadanie, które wywołuje następny stres w pracy, który jest kumulowany. Nieodreagowanie poprzedniego stresu niszczy nam prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wracamy do domu przemęczeni, nabuzowani, wszystko nas drażni. Mamy tutaj do czynienia z tzw. złym stresem.

Objawy świadczące o tym, iż jesteśmy w przedłużającym się stresie

Trudne sytuacje życiowe i przykrości zdarzają się nam na co dzień, w różnych sytuacjach. Dopada nas złe samopoczucie, frustracja, smutek i tym podobne negatywne emocje. Mogą one bezpośrednio wpływać na większy stres w pracy.

Objawami destruktywnego stresu są:

  • nagłe wybudzanie się w ciągu nocy ze stanem niepokoju, zwykle około godziny 3- 5 nad ranem;
  • pojawiają się choroby (zostaje wyłączony układ immunologiczny);
  • zaburzenia gospodarki cukrowej (w późniejszym czasie- cukrzyca);
  • spadek energii życiowej;
  • złe samopoczucie;
  • trudności z zasypianiem.

Jak radzić sobie ze stresem?

Każdy z nas doświadcza trudnych sytuacji życiowych i doskonale wiemy co to jest stres, który nas paraliżuje. Pomimo, iż stykamy się z nim na co dzień i doskonale umiemy zinterpretować, co to jest stres, to jednak ciężko nam znaleźć metody na jego pozbycie się. Na pewno nie możemy z nim walczyć, tylko nim rządzić. Ten  proces nazywa się „zarządzanie stresem”.

Zapewne słyszeliśmy już o wielu metodach, jak radzić sobie ze stresem. Nie wszystkie jednak możemy zastosować od razu, gdy nastąpiła reakcja napięcia stresogennego, będąc w pracy.

Na przykład taki sposób na stres, jak bieganie, gdy jesteśmy w pracy, nie przyda nam się. Musimy poradzić sobie inaczej. Ważne, byśmy umieli zauważyć, że dana nasza emocja jest już dla nas destruktywna i musimy coś z tym zrobić. Wiemy już, że to jest stres, więc w szybki sposób potrzebujemy rozkazać mu się zmniejszyć i zniknąć.

Jak zarządzać stresem?

Przewlekły stres
Źródło: Pixabay.com

Łatwo powiedzieć: „kazać stresowi, by się zmniejszył”. Jak to zrobić w praktyce?

Świadomie rozpoczynamy wdrażać działające sposoby na stres. Między innymi to:

  • oddychanie przeponowe w 3 rodzajach (ziajanie pieska, ziewanie, głębokie oddychanie z powolnym wypuszczaniem powietrza ustami);
  • natychmiastowe pogadanie z koleżanką lub kolegą pracującymi obok (jeśli to oczywiście możliwe);
  • odwrócenie uwagi (zacząć intensywnie myśleć o czymś innym, bardzo przyjemnym);
  • kontrolowanie umysłu.

Kontrolowanie umysłu polega na zastanowieniu się, dlaczego jesteśmy w stresie, co tak naprawdę doprowadziło nas do stanu wyczerpania emocjonalnego. Dojście do źródła stresu jest ważnym punktem zwrotnym. Gdy będziemy wiedzieć, jak doszło do przewlekłego chronicznego stresu, łatwiej nam będzie wrócić do równowagi emocjonalnej i zniwelować destruktywny stres.

Żeby nie wpaść w pułapkę przewlekłego stresu, musimy stale pamiętać o tym, jak radzić sobie ze stresem, by w porę zareagować i się uspokoić. Nie tłumimy stresu, nie walczymy z nim, tylko go „rozpuszczamy” jednym lub wieloma sposobami na stres.

Jeśli chcesz poznać skuteczne metody walki ze stresem, zachęcamy do lektury artykułu https://www.zdrowy-styl-zycia.pl/jak-radzic-sobie-ze-stresem/ na Zdrowy-Styl-Zycia.pl.

Ważne jest częste wywoływanie u siebie pozytywnych emocji. Jeżeli np. ktoś nam powie komplement, nie pomniejszajmy go. Cieszmy się nim. Jeśli udało nam się dojechać do domu bez stania w korkach, nie wpajajmy sobie, że jutro pewnie tak już się nie zdarzy, ponieważ przywołujemy do siebie w ten sposób negatywne emocje i obniżamy swoją odporność na stres.

Autor tekstu:
Beata Goździk – nauczyciel wychowania przedszkolnego,
autorka książki „Bierz plecak i lecimy”
(wydawnictwo Psychoskok) oraz lektor audiobooka o tym samym tytule.

Źródła:

 

One Reply to “Jak radzić sobie ze stresem w pracy?”

  1. Polecam napary z ziół. Świetne w walce ze stresem. Warta wybrania jest melisa, waleriana, chmiel oraz lawenda 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.