Nowoczesne centra handlowe coraz mniej kojarzą się z miejscem do robienia zakupów. To bardziej przestrzeń do wspólnych spotkań w zaprzyjaźnionym gronie. Właśnie ze względu na towarzyski charakter tych miejsc młodzież szczególnie polubiła galerie handlowe. Warszawa i inne miasta notują spore zainteresowanie nastolatków takimi obiektami. Dlaczego tak się dzieje?
Między krytyką a potrzebami społecznymi
Średnie i starsze pokolenie traktuje duże sklepy jako miejsce zakupów. Czasem korzysta z usług, jakie oferują galerie handlowe. Warszawa ma takich obiektów najwięcej, choć praktycznie każde duże miasto posiada już własne centrum handlowe. W przeciwieństwie do pokolenia rodziców i dziadków młodzież w galeriach lubi spędzać wiele godzin. Dla seniorów jest to strata czasu, przejaw konsumpcjonizmu, braku zainteresowań i nieumiejętność organizowania sobie czasu w ciekawszy sposób. Tymczasem młodzi ludzie nie dorabiają zbyt dużej ideologii do swojego zachowania. Przesiadują w galeriach handlowych, bo to lubią. Realizują w ten sposób naturalne dla swojej kategorii wiekowej potrzeby psychologiczne i społeczne.
Środowisko naturalne dla młodzieży
Średnie pokolenie, jak również seniorzy doskonale pamiętają czasu, gdy w Polsce nie było sklepów wielkopowierzchniowych. Dla najmłodszych konsumentów galerie handlowe w Warszawie są wpisane w ich świat od najmłodszych lat. Centra handlowe są dla nich ciekawe i atrakcyjne. Nastolatkom imponuje różnorodność sklepów, znajdujących się pod jednym dachem. Bardziej niż ich rodzice cenią atmosferę, oferowane usługi i rozrywki. Nie muszą koniecznie robić zakupów, żeby widzieć sens wyprawy do galerii handlowej. Częste wizyty zwykle oznaczają przemierzanie wzdłuż i wszerz szlaków komunikacyjnych. Dla osoby patrzącej z boku wydaje się to zupełnie bez sensu, dla młodego człowieka to zaspokajanie ciekawości.
Atrakcyjność dla rówieśników
Badania, prowadzone w grupie nastolatków, dają ciekawy ogląd na ich wizyty w sklepach. Okazuje się, że można sporo zyskać w oczach rówieśników, odwiedzając galerie handlowe. Warszawa i inne miasta mimowolnie stworzyły miejsce do spotkań młodych. Nastolatki utrzymują, że duża przestrzeń ułatwia im nawiązywanie relacji z płcią przeciwną. Wzmacnianie poczucia własnej wartości odbywa się także poprzez zakup czegoś po okazyjnej cenie. Nie ma znaczenia, czy dany produkt jest młodemu człowiekowi rzeczywiście potrzebny. Liczy się to, że potrafi upolować coś interesującego. Osoby, kupujące ubrania lub gadżety w galeriach handlowych są postrzegane przez rówieśników jako bardziej atrakcyjne i komunikatywne.
Potrzeby społeczne na dużej przestrzeni
Pytając nastolatki, do czego są im potrzebne wyprawy do centrum handlowego, najczęściej słyszymy o potrzebie spotkania się z rówieśnikami. Nie ma znaczenia, że to samo towarzystwo mogłoby umówić się gdzieś indziej. Galerie handlowe w Warszawie są postrzegane jako bardziej atrakcyjne niż inne miejsca. Młodzi ludzie chcą po prostu poprzebywać w ciekawym miejscu, poplotkować, wyżalić się lub podzielić swoimi radościami. Przy okazji mogą poznać kogoś nowego. Wyprawa z rodzicami nie daje nawet połowy takich atrakcji. W towarzystwie dorosłych nastolatek szybko odwiedza wiele punktów i nie ma czasu na chłonięcie wrażeń.
Gdyby zapytać bywalców galerii handlowej o to, jakie zmiany zaszły w niej w ostatnim czasie, najprawdopodobniej to właśnie wśród nastolatków byłoby najwięcej poprawnych odpowiedzi. Oznacza to, że przebywanie młodych ludzi w dużych sklepach nie ma jednak wyłącznie bezrefleksyjnego charakteru. Jest raczej potrzebą, charakterystyczną dla ich wieku.