Zarządzenie przedsiębiorstwem opiera się na doskonałym planowaniu, znajomości celu podejmowanych działań oraz stosowaniu odpowiednich narzędzi służących do optymalnego kierowania działalnością, jej sektorami oraz osobami zaangażowanymi w działanie firmy. Wśród systemów, wprost nieodzownych do pracy w przedsiębiorstwie możemy wyróżnić: CRM oraz ERP. Czym się różnią? Jakie jest ich zastosowanie? Kiedy warto użyć pierwszego, a kiedy to ten drugi będzie najlepszym wyborem?
Różnice między ERP a CRM
Istotne różnice między obszarami, za które odpowiada system ERP a CRM, można znaleźć przeglądając literaturę branżową, a także informacje dostępne w internecie. Firma ODL, będąca polskim producentem systemu ERP, postanowiła jednak udzielić wyczerpującej odpowiedzi na to pytanie, publikując artykuł “System ERP – czym różni się od CRM?” na swoim blogu. My jednak postanowiliśmy zebrać informacje na temat obu tych systemów w jednym miejscu. Dzięki temu poznasz główne funkcje systemów ERP i CRM. Zobaczysz również jakie korzyści może przynieść wprowadzenie ich do przedsiębiorstwa.
System ERP
Z języka angielskiego to Enterprise Resource Planning, planowanie zasobów przedsiębiorstwa. Pozwala on na skuteczne i efektywne zarządzanie wszystkimi zasobami firmy, gdyż dostęp do bazy danych mają wszystkie moduły w czasie rzeczywistym. Zgodnie z planem działania przedsiębiorstwa można optymalizować użyteczność zasobów, gromadzić i analizować dane, rozpoznawać obszary, w których występuje jakiś brak i działać, by ten brak zlikwidować, usprawniając tym samym i maksymalizując efektywność podejmowanych działań.
System ERP jest zwykle wykorzystywany i polecany dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Zachodzi w nich bowiem duża liczba działań i interakcji z klientami oraz wewnątrz firmy – rozliczenia, materiały czy produkcja. Wśród niewątpliwych korzyści z zastosowania ERP należy wymienić:
- porządek i lepszą organizację danych, które są dostępne w jednej bazie dla wszystkich uprawnionych użytkowników,
- zdecydowane zredukowanie kosztów działania oraz lepszą kontrolę finansową,
- skuteczniejsza analiza danych w oparciu o istniejące dane, zebrane w jednym miejscu,
- efektywne zarządzanie firmą,
- zwiększenie konkurencyjności,
- a co za tym wszystkim idzie – zwiększenie zysków.
System CRM
System CRM (z języka angielskiego: Customer Relationship Management) to oprogramowanie służące zarządzaniu relacjami z klientami. O ile w przypadku ERP mieliśmy do czynienia z bazą danych dotyczącą tak zasobów jak i klientów, tak tu skupiamy się na relacji z klientem. Oprogramowanie to pozwala tworzyć bazy danych klientów, dzięki którym można poznać ich preferencje, analizować dane sprzedażowe, a także przewidywać dalsze kroki. Ułatwia to zdecydowanie wyjście do klienta z konkretną, dopasowaną do niego ofertą. Może to dobrze wpłynąć na utrwalenie dobrej relacji firmy z klientami.
Wdrożenie systemu CRM usprawnia, a także automatyzuje wiele działań związanych zarówno z marketingiem, jak także z obsługą klienta. Usprawnienie kontaktu z klientem, działań sprzedażowych oraz reagowanie na wszelkie problemy zgłaszane przez klienta to plusy używania tego systemu.
Plusy wdrożenia CRM:
- wzrost jakości obsługi klienta,
- zwiększenie skuteczności i efektywności działań marketingowych przedsiębiorstwa,
- skalowanie i ocena szans sprzedażowych usprawniające sprzedaż,
- ułatwienie pozyskania nowych klientów,
- utrwalanie relacji z już istniejącymi osobami, korzystającymi z usług firmy,
- skuteczne strategie sprzedażowe są łatwiejsze do opracowania.
Co wybrać: ERP czy CRM?
Na pierwszy rzut oka system ERP daje o wiele więcej możliwości do wykorzystania w zarządzaniu przedsiębiorstwem. I jest prawdą, że każdy system ERP zawiera elementy CRM – ale nigdy na odwrót! ERP nie może być zastąpiony oprogramowaniem skupionym na kliencie. Nie przekreśla to jednak używania CRM. Trzeba dobrze poznać użyteczność i cechy obu tych systemów, by dokonać mądrej decyzji, który z nich przyniesie większą korzyść dla działania przedsiębiorstwa. Niewątpliwie ich wybór zależy do potrzeb, sytuacji, możliwości, a także od branży. W przypadku dużego przedsiębiorstwa, zajmującego się obrotem towarów, system ERP zdecydowanie wygrywa. Jednak branża usługowa może skutecznie wykorzystać CRM, by dobrze odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów.
Każdy wybór może przynieść korzyści
Niezależnie od wybranego systemu do zarządzania przedsiębiorstwem, zastosowanie jednego z nich przyniesie korzyści w postaci:
- zmniejszenia kosztów związanych z działem kadr – niższe koszty szkolenia oraz zwiększenie efektów pracy,
- usprawnienie pracy księgowości, dzięki dobrze wykorzystanej bazie danych,
- optymalizacja kosztów magazynowania i dystrybucji.
Systemy do zarządzania przedsiębiorstwami ERP i CRM niosą ze sobą wiele pozytywów i usprawnień, a ich wdrożenie zdecydowanie poprawi efektywność każdej firmy.